onsdag 8 maj 2013

mina älskade små

Denna vecka bjuder på två dagar ledigt för min del, men inte kläm fredag för så många andra. Utan idag och imorgon. Vad har man hittat på då ?

Idag tog vi tag i Erics rum. Det mindre kaos. Vi plockade aldrig riktigt iordning där sedan flytten och grejer låg fel och huller om buller. Idag slängde vi ut typ allt i tv.rummet och möblera om och gjorde det från början. eric som blir stressad och irriterad när man plockar runt hans saker tyckte det var jobbigt. tårar sprutade av räddsla att jag skulle slänga bor hans saker. rätt befogad känsla då jag faktiskt slänger bort en hel del, tasigt och sådan som inte används. för jag tror det blir bättre i längden. Isak var jätte duktig och hjälpte mig massor att få ordning i kaoset. ( eric var mest orolig o gick runt runt , eller satt ihop krupen på golvet tills han fick en uppgift att göra)
resultatet blev lyckat och eric stannade i rummet i flera timmar sedan.Så även om det var jobbigt mår han så mycket bättre när det är ordning

Och det är en annan Eric här i kväll, glad och öppen och inte alls så där tvär och insluten.
Jag vet ju att miljön spelar så stor roll , när det gäller i mitt yrke... naturligtvis spelar det roll för mina egna kids åsså.

Eric sa förrut att han kände sig så konstig och sa att han var både ledsen och glad samtidigt. vi pratade om det och kom fram till att det ledsna var att vi bråkat och hela den biten och det glada för det blev så bra.

När man har ett barn med ett funktionshinder eller diagnos så är det lätt och se allt de där som är kämpigt. Men det är oxå farligt. Med för mycket fokus på det som är jobbigt så blir allt ganska jätte tungt.
Jag vill istället se det som är bra, det pojkarna faktiskt är duktiga på så övar vi på det som fungerar mindre bra. En sak i taget. Har märkt av erfarenhet att övas allt på en gång så blir det bara pannkaka av det.
Det är mycket vi övar på jag och Eric. När saker inta bara kommer naturligt för dig och mig så behöver det läras in.
Allt från hur man sköter sin hygien, till hur man blir självständig och hur man beter sig i olika situationer där andra människor närvarar.
Vad vi övar på just nu? att ta sig upp ur sängen själv på morgonen och göra morgonrutinerna utan att jag ska behöva hjälpa till.

Kvällen har varit mysig här hemma och pojkarna skapade en bowling hall här i storarummet och så hade vi tävling. Glada och mysiga och härliga . Det värmer gott i mamma hjärtat de

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar