lördag 5 januari 2013

Kär , förälskelse

Förälskelse och att vara kär. Något som vi flesta har varit någon gång. Och vad dessa ord innefattar är olika för olika människor. Men jag tror de allra flesta håller med om att detta handlar om känslor.

Min första förälskelse var i andra klass. Han hette John och var en kille i klassen. Det var en förälskelse på avstånd som aldrig blev besvarad .
min första pojkvän hette David. Jag var tio år och gick i fjärde klass. Vi var tillsammans i två veckor vilket var länge på den tiden eller i den åldern kanske man borde skriva.

googlar man på förälskelse så hittar man förklaringar såsom
"Det är skillnad på att vara förälskad och att vara kär. Många som inte förstår detta kommer att relationen är på väg att ta slut när det i själva verket är tvärt om.
Förälskelse är ett kaotisk tillstånd av överväldigande känslor. Den älskade är fantastisk, överraskande och underbar. Livet leker. Detta är passionen och den är en viktig del i att stärka en relation. Genom passionen vaknar kärleken."källa
 I förälskelsen luckras gränserna mellan det egna jaget och den andra upp. Man blir mottaglig för en annan människas väsen, ofta rent av uppslukad. Den andra personen upptar plötsligt alla ens tankar och allt annat blir mindre viktigt. Hunger- och trötthetskänslor minskar, sexlust och behovet av närhet ökar.

Detta totala uppgående i en annan människa kan liknas vid det som sker mellannyblivna föräldrar och deras nyfödda barn. Under spädbarnsperioden hjälper denna upptagenhet föräldrar och barn att knyta an till varandra.


Förälskelsen är styrd av känslor inte förnuft; det sker genom att kemiska ämnen frigörs som har en stark påverkan på oss. Signalämnen som är förknippat med känslor av lycka och njutning strömmar till, bland annat dopamin och fenyletylamin. Kortisol och adrenalin ger energi, oxytocin befrämjar nära förbindelser och testosteron stimulerar sexlusten hos både kvinnor och män.

Förälskelsefasen varar ofta några veckor eller månader, men knappast längre än ett och ett halvt år – kroppen säger ifrån, det tar så mycket energi. källa

Hur är min personliga känsla att vara kär och förälskad ?
När jag var yngre hade jag lätt för att bli förälskad  men det har ändrats med åren. Tidigare har jag vetat med en gång om en person är en kille jag skulle kunna bli kär i
Idag är det annorlunda , jag vet att det där kan växa fram. Även om man måste ha en känsla att man vill träffa honom igen och att det känns bra.

När jag är kär så känns det i hela kroppen. Ny förälskelsen ger fjärilar i magen, jag saknar honom. Tänker på honom. Och vill vara nära. 
Jag bryr mig om den man som jag givit mitt hjärta och vill honom allt gott. Från litet till stort. Jag är nyfiken på vad han tänker och vad hans åsikter är. 

Sedan har jag en känsla av att jag gärna pratar om honom.
Och när jag är kär i en man, då är de som andra män blir könslösa. ointressanta. 
Och jag kan dessutom ha svårt att se om någon annan skulle flirta med mig när mitt hjärta tillhör någon. Då måste han vara uppenbar rak om jag ska förstå 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar