Adhd ? kan de vars så ?
Svårigheterna kan ta sig olika uttryck under barnets uppväxt och också variera i olika miljöer. Föräldrar till barn med ADHD brukar beskriva barnen som svåra att styra och att få att anpassa sig till rutiner och regler som är nödvändiga om vardagen ska fungera. Barnen är oförutsägbara och kan ha bra och dåliga dagar. De bryr sig inte om tillsägelser och uppmaningar, är osjälvständigt och krävande, handlar utan eftertanke, ofta med starka känsloreaktioner och gör inte sällan ett för åldern omoget och egocentriskt intryck
källa
jo kanske . Det som är viktigt för mig som förälder är ju hur jag ska bemöta mitt barn och att få vårt familjeliv att fungera.
Det är viktigt att barn och ungdomar med ADHD möts med rimliga förväntningar. Föräldrar och andra viktiga personer behöver få kunskap om hur man kan möta barnet för att minska de många konfliktsituationer som så lätt uppstår. En viktig del av hjälpen till barn och ungdomar med ADHD är en skolsituation som är anpassad till deras behov. De behöver mer vuxenkontakt än andra, en strukturerad pedagogik och en välplanerad skoldag.
källa
Personer med ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) behöver en väl strukturerad vardag präglad av tydlighet, förutsägbarhet och åskådlighet. I umgänget är det viktigt att uttrycka sig kortfattat, enkelt, entydigt och konkret, att inte moralisera och att ge tät och påtaglig feedback.
Klart uttryckta förväntningar, gränser och konsekvenser underlättar. Typiska problemsituationer kan många gånger undvikas om man är tillräckligt förutseende.
Hänsyn behöver tas till den bristande uthålligheten och beroendet av motivation. Samband och sammanhang kan behöva förklaras och åskådliggöras.
Krav och förväntningar behöver anpassas och miljön tillrättaläggas så att man undviker ständig stress och överbelastning.
Vägar förbi svårigheter och kompensatoriska förmågor behöver uppmuntras och utvecklas.
Tekniska hjälpmedel som handdator, bandspelare och minneshjälpmedel kan underlätta.
Hänsyn behöver tas till den bristande uthålligheten och beroendet av motivation. Samband och sammanhang kan behöva förklaras och åskådliggöras.
Krav och förväntningar behöver anpassas och miljön tillrättaläggas så att man undviker ständig stress och överbelastning.
Vägar förbi svårigheter och kompensatoriska förmågor behöver uppmuntras och utvecklas.
Tekniska hjälpmedel som handdator, bandspelare och minneshjälpmedel kan underlätta.
källa
Det som gör mest ont i mig när inte omgivningen förstår att vi kämpar varje dag. Att han inte är en bortskämd unge som alltid får som han vill. Och att när han får sina raseriutbrott är en sådan liten del utav hela honom. Att han ångrar sig och vill inte bli så där arg. men det bara blir.
Det vi jobbar på just nu är att få läxorna att fungera , våra mornar ... blir de på sne påverkar de hela familjen negativt och helgerna . Jag vet inte för att helgerna bryter vår vardagliga struktur och fyrkantighet som gör att det bjudits till fler konflikter. I min familj har det alltid varit helger eller lediga lov som varit mest kaotiska. Båda pojkarna fungerar som bäst i samma rutiner och när de vet vad som skall göras och när de vet vad som förväntas av dem.
Jag kan så väl förstå dig i det du skriver. Min E är också Autistisk men har ADD och ångestsyndrom också.
SvaraRaderavåran familj är inte riktigt som "vanliga" familjer.
Jag önskar att jag kunde skriva några ord om hur bra allting kommer att bli för din E men jag hittar inga.
Jag hoppas att det räcker med kärlek och alltid oavsett vad andra tror sig veta så finns man där för sitt barn och aldrig någonsin slutar kämpa för att dom ska få ett bra liv trots sina svårigheter. /J