fredag 31 augusti 2012

tvätta löshår

I går insåg jag att mina båda set löshår behövdes tvättas. De blir inte fett som ditt vanliga hår utan de märks att de bli rasligt och svårt att hantera. 

Först tar jag ut mitt vanliga schampo och balsam i köket. De ena setet var aldrig tvättat så jag tar även silverschampot för att få en ljusare nyans utan gula toner. (de fungerar klockrent)
först delar jag upp slingorna två och två, blöter ner dem under kranen i ljummet vatten. Tar i schampot, men undviker att gnugga. Man vill ju inte att hårstrån ska gå av. Sedan i med silverschampot som får sitta kvar någon minut. 
sköljer ut och  stryker på rikligt med balsam. Har man använt silverschampo kan håret bli lite strävt och då använder jag en omgång till med balsam.


en slinga med tre clips

Jag kramar slingorna försiktigt i en handduk för att få bort lite av det våta. försiktigt få jag inte skadar och sliter på håret mer än nödvändigt

sprutar på natusan kids balsamspray innan jag borstar ut håret. Även detta för att minska antaler skadade hårstrån. Detta använder jag även i mitt eget hår för att undvika att slita på håret. Blöt hår har lätt att gå av.
borstar sedan ut håret och hänger upp det på tork. och det tar några timmar


När det är trot borstar jag igenom det igen och värmer sedan upp plattsången. sedan plattar jag slinga för slinga och håret blir som nytt igen- ( obs platta o föna kan man bara göra med äkta hår. plasthår smälter)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar