måndag 3 september 2012

måndag morgon

Kaos är väl lättast att beskriva dessa mornar. Isak är arg men framför allt trött. Kläderna är fel, skorna är fel och jag vet inte allt. Jag är trött och tålamodet inte alls som det borde.
Men någonstanns kanske jag får acceptera läget att just måndagar är lite extra kämpiga. För som vi har det nu fungerar inte. Det känns inte bra att vi startar veckan med att vara arga på varandra.
Min plan är att gå upp någon halvtimme tidigare. Då finns det tid att vänta ut honom. Istället för att tjata om vad som skall göras , kan jag gå ner och slå dövörat till. Det brukar fungera annars och han lugnar sig och tar på sig , när han upptäcker att det är ingen ide att tjafsa.

När man har sådana morgnar är det lätt att glömma det som har fungerat bra. Som förra veckan skötte han sig hur bra som helst , förutom, just måndag morgonen. I tisdags försov jag mig och allt blev jättestressigt. Men Isak var duktig och fixade skogem fika, tog på sig och cykla iväg, Trots att just stressiga mornar är sådan som an få honom att slå bakut.

Förutom att gå upp lite tidigare på måndagar så ska han komma isäng i bättre tid på söndagarna. Det är en fin gräns mellan att lägga sig åtta eller halv nio. Sover han åtta kan han vara utvilad och glad, halv nio är han jätte trött när han vaknar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar